9 Lekkere én Gezonde Snacks

14
mrt
2016

Iedereen houdt van een snack, een lekker snel tussendoortje. Maar vaak kiezen we voor de minder gezonde varianten, zoals een zakje chips of een lekkere mars. Er zijn ook super gezonde en lekkere snacks die wij iedereen kunnen aanraden die wat gezonder wil leven. Lees hieronder onze 9 gezonde snacks. Hou onze website iedere maandag in de gaten voor een nieuwe blogpost over alles wat met eten te maken heeft. Volgende week hebben we een lekker recept voor jullie.

Are-Nuts-Good-For-You

1. Noten

Walnoten, amandelen, hazelnoten, pistachenoten en macademianoten zijn allemaal noten die kunnen worden gezien als gezonde tussendoortjes. Noten bevatten van nature namelijk veel gezonde vetten en weinig koolhydraten. Verder zitten ze vol goede voedingsstoffen zoals proteïnes, vitamines en vezels. Noten zorgen daardoor voor een mooiere huid, nagels en haren. Uit onderzoek blijkt dat ze je ook helpen met afvallen. Dit komt onder andere door het stofje serotine. Deze vermindert de eetlust en vergroot het geluksgevoel.

Let er wel op dat je noten eet die ongebrand en ongezouten zijn! En geen krokant suikerlaagje hebben of ondergedompeld zijn in chocolade.

2. Groente

Cherry tomaatjes, augurk, wortels, komkommer en avocado zijn allemaal groentes die je zo kan op eten. Ideaal dus als een gezond tussendoortje. Wist je dat groente soms tot wel 90 % uit water bestaat? Aangezien water geen calorieën bevat, laat het daardoor al zien hoe weinig calorieën groente hebben. Toch bevatten ze heel veel vitaminen en mineralen. Ook heeft bijna alle groente een lage glycemische index, wat inhoud dat deze snel verteerd en opgenomen worden in het lichaam.

3. Fruit

Fruit bevat veel dezelfde eigenschappen als groente, waardoor dit ook kan worden gezien als een heel gezond tussendoortje. Het grote verschil tussen fruit en groente is dat in fruit een stuk meer calorieën zitten in de vorm van suikers. Maar weest gerust, dit zijn suikers verpakt met veel vezels. Zo worden de suikers heel traag opgenomen in je lichaam en maakt fruit je niet dikker.

Deze fruitsuikers geven fruit juist die lekkere zoete smaak waar je vaak naar verlangt bij een tussendoortje. Ook al is fruit ontzettend gezond, het wordt het niet aangeraden hier onbeperkt van blijven te eten. 2 tot 3 stuks fruit per dag wordt aanbevolen en iets meer mag, maar overdrijf het niet.

4. Gedroogde vruchten

Gedroogde vruchten zijn vaak lekker zoet en bevatten ook nog eens vitamines, mineralen en vezels. Omdat het water verdampt is uit deze vruchten is het wel iets minder gezond geworden dan wanneer je de vruchten vers zou eten. Maar dit tussendoortje is nog steeds vele malen gezonder dan wanneer je snoep of chips zou nemen, want daar zijn de gezonde voedingsstoffen zo goed als uit verdwenen.

In gedroogde vruchten zitten nog veel vezels die ervoor zorgen dat je snel een vol gevoel krijgt. Ook zijn ze vaak zo zoet dat je er snel genoeg van hebt en er dus niet teveel van eet. Dat is precies wat je moet hebben! Kies bij voorkeur voor zongedroogde vruchten en de ongezwavelde varianten.

5. Peulvruchten

Peulvruchten zijn heel gezond vanwege de vele vezels, antioxidanten en eiwitten die erin zitten. Bovendien zijn ze vetarm. Opvallend is dat peulvruchten relatief veel koolhydraten bevatten, maar dit zijn de goede langzame koolhydraten. Verder is gebleken uit onderzoek dat peulvruchten een positief effect hebben op overgewicht. Voorbeelden van peulvruchten zijn bonen, erwten en linzen.

6. Gekookt ei

Het is niet de snelste snack, maar wel een aanrader. Een ei is zoals de naam al doet vermoeden, rijk aan eiwitten. Eén gekookt ei in de ochtend zorgt er al voor dat je de rest van de dag minder trek hebt. Verder is een gekookt ei is met name gezonder dan een gebakken ei, omdat je bij bakken vaak olie of boter gebruikt.

7. Zaden

Zonnebloempitten, pompoenpitten en pijnboompitten zijn zaden die je makkelijk als gezond tussendoortje kan eten. De eigenschappen van zaden (en pitten) lijken veel op die van noten.

8. Chocolade

Ja dames, chocolade is voor velen het ultieme tussendoortje, maar dit wordt niet direct als gezond gezien. De meeste chocola die in de supermarkt ligt, is ook niet gezond. Toch is cacao de basis van chocola, en cacao is supergezond. Maar een chocoladereep wordt meestal gemaakt van gebrande cacaobonen, waardoor de cacao niet meer gezond is. Daarbij wordt er ook nog heel veel suiker en andere ongezonde ingrediënten aan toegevoegd.

Dus welke chocolade is wel gezond? De chocola die gemaakt is van rauwe cacaobonen en zoetstoffen die afkomstig zijn van vruchten. Zulke chocola kun je met name vinden in natuur- en biologische winkels.

9. Water

Niet helemaal een snack maar wel erg gezond. Wist je dat je met water ook heel goed het hongergevoel kan verminderen? De meeste mensen drinken te weinig water, waardoor het lichaam meer vocht vasthoud. Dat klinkt misschien raar, maar wanneer je genoeg water drinkt, hoeft het lichaam minder vocht vast te houden, omdat het lichaam weet dat er genoeg water aanwezig is in je omgeving. Dit kan zo een paar kilo’s schelen!

Bron: https://www.echtgezondafvallen.nl/gezonde-tussendoortjes/